○ ○ ○
Kto pozná hip-hop a rap z východného Slovenska, ten vie, že Marek6.59 to je Ujo Marky – dnes už legenda prešovského rapu. Na undergroundovej scéne sa pohybuje viac ako 25 rokov. Vinylový DJ, raper a producent v jednej osobe napísal v roku 2022 knihu „Odviate časom, opísané hlasom“. Následne v roku 2023 vydal svoj vlastný vinyl „Klasiky z POdzemia“. Na tomto blogu nájdeš informácie o ňom a o jeho aktuálnych aktivitách. Všetky jeho demonahrávky sú k dispozícii na stiahnutie. Podporiť ho môžeš objednávkou vinylu alebo knihy, kde sa dozvieš hodnotné informácie o vzniku a vývoji tohto hudobného žánru nie len v Prešove, ale aj na Slovensku.
○ ○ ○

pondelok 11. apríla 2022

Vydanie knihy - "Odviate časom, opísané hlasom"


 
         O knihe

Po viac, ako dvadsiatich rokoch pôsobenia na slovenskej (undergroundovej) hip-hopovej scéne, ma nadchla myšlienka opísať svoj príbeh. Mojím úmyslom bolo podeliť sa oň s mladšími generáciami, ale aj s ľuďmi, ktorí so mnou zdieľali rovnaké nadšenie pre túto kultúru. Opisujem v nej moje zanietenie pre hudbu už od útleho detstva, vplyv hip-hopovej komunity na moju osobnosť, prvé pokusy o nahrávky, no aj koncerty pred stovkami ľudí. Kniha taktiež okrajovo zaznamenáva vývoj, vzostup a ustálenie hiphopového boomu v meste Prešov.

Tvorba knihy

Na začiatku bola silná myšlienka odovzdať odkaz mladším generáciám. Chcel som vytvoriť niečo ako dokument o vývoji hip-hopu v Prešove. Mala to byť autentická výpoveď, ktorú nie je možné dohľadať na internete alebo v knižniciach. Veľmi dlho som nevedel, ako vlastne začať. Nemal som čas obehať všetkých ľudí a dať dokopy ich spomienky, postrehy či fotky. Rozhodol som sa, že najlepšie bude, ak začnem od seba a napíšem svoj príbeh. A to úplne od začiatku, teda od roku nula. Prvé vety tak začali vznikať v máji 2020.

Po večeroch som skúmal staré fotografie a snažil sa spomenúť si na významné zážitky z môjho života, ktoré sa týkali hudby. Prekvapilo ma, že ich bolo naozaj veľa. Tie najintenzívnejšie som začal chronologicky za sebou zapisovať. Najskôr to išlo obtiažne, ale nevzdával som sa. Po troch kapitolách sa písanie mojich memoárov naplno rozbehlo a ja som si uvedomil, že nepotrebujem žiadne špeciálne noty.

Môj hudobný príbeh sa písal naozaj ľahko. Dôvodom bol môj pozitívny vzťah k hudbe už od malička. Znova sa vo mne vynárali myšlienky, pocity a túžby, ktoré som ako malý chlapec prežíval pri počúvaní gramofónových platní. Že to raz dotiahnem na MC-ho a DJ-a, ktorý bude hrať párties z profesionálnych gramofónov, by mi v živote nenapadlo. Bol to však môj sen a ten sen som si dokázal splniť.

Popri tom, ako som rástol, rástla okolo mňa aj hip-hopová kultúra. Od prvých pokusov nahrávaných na kazety cez prvé demonahrávky v počítačoch, beatboxy, freestyle na uliciach a amatérske koncerty v sídliskovej pivnici, až po skutočne veľké koncerty po Slovensku – bola to pre mňa proste srdcová, nekomerčná záležitosť. Vďaka mojim poslucháčom sa vytvorila značka, ktorá na undergroundovej scéne reprezentovala mesto Prešov – Ujo Marky a neskôr potom Marek6.59.

V textoch knihy spomínam množstvo skupín a jednotlivcov, s ktorými som zažil zlaté časy slovenského hip-hopu. Všetkým týmto ľuďom by som chcel dať svojím projektom silnú podporu a zároveň poďakovanie za to, že som s nimi mohol prežiť tieto krásne chvíle. Aj vďaka nim som žil a písal svoju audio-bio-grafiu, ktorú budete mať možnosť prečítať si. Posolstvom mojej knihy je: „Nebojte sa snívať a robiť to, čo vás bude napĺňať.“

O predslov do knihy sa postaral človek, ktorý mi v začiatkoch v mnohých veciach pomohol. X-tra, známy tiež pod prezývkou „I.C.“, už mal možnosť prečítať si môj (vtedy ešte) surový materiál a po jeho prečítaní napísal v predslove aj toto: „Marek na to išiel jemne, pomaly, rozdúchaval iskričky svojho umenia a vydržal so zápalom dlhé roky robiť to, čo ho napĺňalo. Začal baviť ľudí, byť úspešný, známy v kruhu hip-hop scény na Slovensku. Závidel som mu, ale prial a tešil sa z jeho cesty, ktorá síce nepriniesla obrovskú všeobecnú slávu, ale rešpekt a uznanie. Vydržal. Nikto z nás, čo sme boli s ním, pred 25 rokmi, nie. Asi málo talentu, či málo výdrže, nedôvera vo vlastné schopnosti alebo sám život to tak chcel. Ja som tam, kde som. Som spokojný s tým čo mám a niekedy ľutujem, že som nevydržal. Vy všetci, čo čítate túto knihu, vedzte, že Ujo Marky je pionier - zakladateľ hip-hopovej scény na Slovensku.“

Realizácia knihy

        Veľmi ma teší, že realizáciu knihy som zveril do rúk človeku, s ktorým som kedysi tvoril začiatky hip-hopovej kultúry v Prešove. Dizajnér Tomáš Timko dodal knihe grafickú podobu – postaral sa o krásny cover, solídnu sadzbu a vyriešil so mnou množstvo technických detailov, o ktorých som nemal ani šajnu. 

        Kniha má 200 strán a aktuálne je kompletne hotová. Okrem písaného textu sa pri takmer každej kapitole nachádzajú aj dobové fotografie. Drvivá väčšina týchto fotografií pochádza práve z môjho súkromného archívu. V závere sú spestrením chronologicky uložené plagáty k akciám, ktoré sa mi podarilo počas 22 rokov archivovať. 

        O tlač knihy sa postará spoločnosť VIENALA spol. s r. o. Košice, ktorú sme si vybrali na základe najlepšej ponuky (pomer cena vs. kvalita vs. doba dodania). Typ tlače – ofset, papier – 80 g Holmen Book. Predbežný dátum realizácie tlače je polovica apríla 2022. 

        Kniha bude oficiálnym výtlačkom s prideleným ISBN 978-80-570-3740-8 od Slovenskej Národnej Knižnice.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.